غرفه مرکز میزبان رونمایی دو کتاب ارزشمند شد
غرفه مرکز میزبان رونمایی  دو کتاب ارزشمند شد

 به گزارش روابط‌عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ دو اثر از کتاب‌های مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با عناوین کتاب "راهبردهای توسعه فضایی ایران" و کتاب "راهنمای شفافیت مالی" با حضور نویسندگان این آثار رونمایی شدن.

 شایان‌ذکر است که آئین رونمایی از کتاب "راهبردهای توسعه فضایی ایران" که به نویسندگی جمعی از پژوهشگران گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه‌ای مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نگارش شده است، به صورت حضوری و مجازی با سخنرانی نویسندگان این اثر انجام شد.

 در ابتدای این نشست، دکتر مهرداد کاشف، گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه‌ای، در سخنانی  ضمن اشاره به تلاش‌های جمع کثیری از اندیشمندان کشور که سعی شده از تجربیات آنها برای نگارش این اثر بهره‌مند شود، گفت: کتابی که در حال رونمایی است برخاسته از یک پژوهش اثرگذار بوده که حالا تبدیل به کتاب شده است که می‌تواند در ساماندهی فضایی کشور تأثیرگذار باشد.

 وی ادامه داد، توسعه فضایی به معنای هم‌آفرینی و هم‌نوایی مولفه‌های جمعیت، فعالیت و محیط‌زیست است و به‌نوعی ما در مشکلاتی که در کشور داریم می‌توانیم به بخشی‌نگری اشاره کنیم که این بخشی‌نگری باعث انجام فعالیت‌های جداگانه شده که هم راستا باهم نیستند و این کتاب در صدد است یک هم‌نوایی در بخش‌های مختلف ایجاد شود تا توسعه فضایی مطلوب در کشور شکل بگیرد.

 در ادامه نشست دکتر مینا ابوطالبی از دیگر نویسندگان این اثر، گفت: وقتی بحث توسعه فضایی و اقتصاد مطرح می‌شود مهم‌ترین بحث نحوه ارتباط توسعه فضایی با موضوع اقتصاد است. ما در این کتاب تلاش کردیم که ابتدا مسئولیت‌ها و پتانسیل‌های مناطق مختلف کشور را شناسایی کنیم. هدف از توسعه فضایی در دو مورد یکی رشد اقتصادی و دیگری شناسایی عدم توازن منطقه‌ای در کشور است که باید تمام پتانسیل‌های منطقه‌ای کشور شناسایی شود و در نهایت برای توسعه و رشد اقتصادی کشور مورداستفاده قرار گیرد.

 

 در ادامه دکتر مهدی رازپور از دیگر نویسندگان این کتاب ضمن اشاره به سند ملی آمایش سرزمین به عنوان سند مادر و بالادستی در اسناد آمایشی کشور، گفت: باید آمایش‌های منطقه‌ای که در سطح پایین تری از آمایش سرزمین هستند با توجه به سند ملی آمایش سرزمین برنامه‌ریزی شود.

 در ادامه این نشست با رونمایی از دومین اثر جدید از مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، با عنوان "راهنمای شفافیت مالی" به ترجمه: غلامرضا گرایی نژاد، یدالله ابراهیمی‌فر و حمزه میرزایی همراه بود. در این رونمایی یدالله ابراهیمی‌فر به نمایندگی از مترجمان این اثر در مراسم رونمایی از این کتاب حضور داشت و به سخنرانی پرداخت.

 یدالله ابراهیمی‌فر ضمن اشاره به شفافیت مالی به عنوان یکی از موضوعات مهم در مباحث مالی دولت‌ها، گفت: تقریباً حدود ۱۴۱ کشور وارد موضوع شفافیت مالی شده‌اند و شفافیت یک بحث اساسی است که تنها مربوط به حوزه اقتصاد و سیاست نیست، بلکه شفافیت می‌تواند در همه عرصه‌های حکمرانی کشور وجود داشته باشد.

 وی ادامه داد: کتاب راهنمای شفافیت مالی بیشتر به دنبال ایجاد شفافیت در حوزه مالی دولت‌ها است. در کتاب حاضر به شش مؤلفه از شفافیت مالی تأکید می‌شود که این شش مؤلفه مواردی چون واضح بودن گزارش، معتبر بودن گزارش، تولی انتشار گزارش، به‌موقع بودن انتشار، مرتبط بودن گزارش به موضوع مربوطه و قابل دسترسی بودن را شامل می‌شود.

 وی ادامه داد: این کتاب، شفافیت مالی را در سه رکن اصلی شامل رکن گزارش‌دهی مالی، رکن پیش‌بینی مالی و رکن تحلیل ریسک و مدیریت آن تقسیم می‌کند. هر رکن دارای چهار بعد است و هر بعد ۱۲ اصل را شامل می‌شود.

 شایان‌ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید کتاب حاضر به غرفه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری به نشانی مصلی تهران، شبستان اصلی، راهروی ۱۰، غرفه ۲۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۲۰ مراجعه نمایند.

 

 


یک شنبه 23 اردیبهشت 1403 (1 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.